Over ons
In het land van de rijzende zon begon de droom van sencha in de 18e eeuw. Nagatani Soen, een meester theemaker, streefde ernaar zijn volk samen te brengen rond een zachte, aangename en betaalbare drank, zodat de hele Japanse samenleving ervan kon genieten.
Nagatani ging aan het werk en testte gedurende 15 jaar honderden verschillende methoden. Geduldig, nauwkeurig en toegewijd aan zijn kunst, onthulde hij in 1738 het geheim van sencha toen hij het idee kreeg om het theeblad te vouwen na het traditionele stoomproces.
De Sencha nam zijn eerste adem… maar Soen's reis was verre van voltooid.
Hij vertrok naar Tokyo in de hoop een koper te vinden voor zijn nieuwe ontdekking. Weinig handelaren waren echter geïnteresseerd.
Slechts één handelaar, Yamamoto, stemde toe. Het succes volgde onmiddellijk.
Meerdere eeuwen na Soen's uitvinding is sencha de meest geproduceerde en verhandelde groene thee in Japan. Een mooie beloning voor de passie van een boer die alleen maar wenste dat iedereen van zijn thee kon genieten.
Dit verhaal is ook een beetje het onze.
Onze zoektocht naar de ultieme ervaring van Japanse groene thee begon begin 2023, diep in de Ardense bossen van Stoumont.
Rijk aan antioxidanten, theanine en andere micronutriënten die goed voor ons zijn, gingen we op zoek naar hoogwaardige Japanse groene thee tegen een betaalbare prijs.
Omdat we niet konden vinden wat we zochten, noch in België, noch in Europa, besloten we niet op te geven, onze horizon te verbreden en ons te richten op het land van oorsprong: Japan.
We zijn verheugd u vandaag Sencha Tea te kunnen voorstellen, de enige Franstalige (en binnenkort Nederlandstalige) website gewijd aan de kunst van Japanse thee.
Naast educatieve inhoud is het ons doel om u op termijn hoogwaardige thee aan te bieden tegen een betaalbare prijs, met een 100% Japanse herkomst.
Gewoonweg de missie voortzetten die Nagatani Soen zichzelf had gesteld, en die vandaag de dag nog steeds doorklinkt in de heilige vereniging van water en thee.
Onze waarden
- Goede producten voor een eerlijke prijs.
- Een kleinschalig bedrijf: geen multinationals die grof geld verdienen ten koste van slecht betaalde arbeiders.
- Organische groei: we richten ons op het produceren van hoogwaardige educatieve content om u te informeren over Japanse thee.
Ons doel is niet om Lipton of Twinings te worden, maar om het Franstalige en Nederlandstalige publiek kwalitatieve Japanse thee aan te bieden tegen een eerlijke prijs, zodat producenten, retailers en consumenten kunnen profiteren van een goede prijs.